معرفی انواع پورت سوئیچ شبکه QSFP و SFP و RJ45

دستگاهها از طریق پورت ها به سوئیچ های شبکه متصل می شوند و از طریق اتصال دستگاه های مخلف توسط پورت ها و کابل ها پشتیبانی می شوند. زمانی که سوییچ شبکه را خریداری می کنید باید به دستگاه هایی که می خواهید مانند سرور  و … متصل شوید و سرعت مناسب را ارائه دهند. شما می توانید سوئیچ را بر اساس نیاز خود خریداری نمایید. در صورت نیاز به مشاوره جهت خرید سوئیچ سیسکو می توانید با کارشناسان برنا ارتباط آرمان (جوین تک) تماس  02166121471بگیرید.

سوئیچ ها از طریق پورت می توانند به سایر دستگاه ها متصل شوند و با استفاده از نرم افزار CSMA/CD به پورت های مختلف اجازه اتصال می دهند . با استفاده از این نرم افزار کارایی دستگاه و عملکرد سوییچ بالاتر می رود. سوئیچ ها می توانند از چند پورت پشتیبانی کنند. معمولا کسب و کارهای کوچک از سوئیچ های با 8 تا 48 پورت استفاده می کنند. ولی در سازمان های بزرگ سوئیچ شبکه ممکن است بیش از 48 پورت داشته باشد.

RJ45 چیست:

RJ45 یک نوع کانکتور استکه معمولا برای شبکه اترنت استفاده می شود. کابل های اترنت در انتها دارای یک RJ45 هستند و گاهی کابل اترنت را کابل RJ45 می نامند. RJ45 یک رابط شبکه استاندارد است و عدد45 شماره استاندارد رابط است. هر کانکتور RJ45 دارای هشت سیم مجزا می باشد. هر یک از این هشت سیم دارای رنگ های متفاوتی می باشند معمولا چهار تای این ها رنگ ثابت می باشند و در حالی که چهار تای دیگر به رنگ دیگری می باشند. این کابل های را می توان به دو روش سیم کشی کرد که یکی T-568A , T-568B نام دارد.استاندارد سیسم کشی باید به روش :

T-568A:

  1. سفید/سبز (دریافت+)
  2. سبز(دریافت-)
  3. سفید/نارنجی (انتقال+)
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. نارنجی (انتقال-)
  7. سفید/قهوه ای
  8. قهوه ای

T568B :

  1. سفید نارنجی (انتقال+)
  2. نارنجی (انتقال -)
  3. سفید/سبز (دریافت +)
  4. آبی
  5. سفید/آبی
  6. سبز (دریافت -)
  7. سفید/قهوه ای
  8. قهوه ای

طرح سیم کشی مدل T-568B معمولا رایج تر می باشدولی خیلی از دستگاه ها از سیم کشی T-568A هم پشتیبانی می کنند.

کانکتور RJ45 چگونه کار می کند:

کانکتور RJ45 با اتصال فیزیکی بین دو دستگاه کار می کندو به داده ها اجازه می دهد تا از کابل اترنت عبور کنند. هشت سیم در کابل به روش خاصی چیده شده اند زمانی که کانکتور به پورت اصلی وصل شود مدار را کامل می کند و دستگاهها می توانند از این طریق داده ها را انتقال دهند. استفاده از این کانکتور برای انتقال داده ها بسیار کارامد و مطمئن می باشد. و می توانید کنفرانس ، اشتراک گذاری فایل و ویدئو را با اطمینان بالایی انجام دهید.

کاربردهای RJ45 در شبکه

این کانکتور به دلیلی تطبیق پذیری بالا و قابلیت اطمینان می تواند در محیط های مسکونی و تجاری استفاده شود.

شبکه خانگی : به منظور اتصال رایانه ها ، کنسول بازی ، تلویزیون هوشمند و سایر دستگاه ها مانند روتر و یا مودم.

شبکه های تجاری: معمولا در دفاتر از کانکتور های RJ45 استفاده می شود به عنوان مثال برای شبکه های محلی ، سرور ها و سوئیچ ها را به یکدیگر متصل می کنند.

ارتباطات از راه دور: برای اتصال سیستم های تلفنی به منظور اتصال دستگاه های تلفنی مختلف صورت می گیرد.

مراکز داده: شبکه های پر سرعت در مراکز داده باید از کانکتور RJ45 استفاده کنند زیرا هم سرعت انتقال داده را افزایش می دهد و اطمینان بالایی برای انتقال داده ها بین دستگاه ها دارد.

مزایای خرید کانکتور RJ45 چیست

استفاده از کانکتور RJ45 مزیت های زیر را به همراه دارد:

انتقال با سرعت بالا  و تضمینی دارای اترنت10 گیگابیتی

قابلیت اطمینان  و دوام بالای این کانکتور و جلوگیری از تخریب سیگنال به مدت طولانی

کاربرد آسان :نصب کانکتور RJ45 ساده است و بسیار کاربرپسند هستند

مقرون به صرفه و دسترسی بالا برای شبکه های کوچک و بزرگ

 

چگونه کانکتور RJ45 مناسب را برای نیازهای شبکه خود انتخاب کنید؟

محافظ در مقابل بدون محافظ: کانکتورهای محافظ (STP) محافظت بهتری در برابر تداخل ارائه می دهند و برای محیط های صنعتی ایده آل هستند. کانکتورهای بدون محافظ (UTP) برای شبکه های معمولی خانگی و اداری مناسب هستند. نوع کابل: از سازگاری بین کانکتور RJ45 و کابل اترنت (مانند Cat5، Cat6، Cat7) اطمینان حاصل کنید. دسته های بالاتر از سرعت های بالاتر و پهنای باند بیشتر پشتیبانی می کنند.

دوام: برای محیط های با  اتصالات پیچیده  ساخته شده از مواد مقاوم را در نظر بگیرید تا از سایش و پارگی جلوگیری شود.

باتوجه به نیاز شبکه می توانید کانکتور RJ45 مناسب را انتخاب کنید که هم عملکرد و هم طول عمر را تضمین می کند.

پورت SFP چیست؟

پورت SFP شکافی بر روی یک دستگاه شبکه یا رایانه است که فرستنده و گیرنده های کوچک قابل اتصال با ضریب فرم (SFP) در آن قرار می گیرند. یک فرستنده گیرنده SFP، که به عنوان ماژول SFP نیز شناخته می شود، فقط یک قطعه فلزی با قابلیت تعویض گرم و کوچک است که وقتی با استفاده از کابل به دستگاه دیگری متصل می شود، امکان انتقال داده ها را فراهم می کند.

یک پورت SFP در کجا قرار دارد؟

می توان یک پورت SFP  رادر یک دستگاه شبکه مثل سوئیچ ، سرور ، روتر و یا کارت رابط شبکه یا رایانه پیدا کنید. معمولا بسیاری از سوئیچ ها دارای دو پورت SFP می باشند.

 مقایسه ی SFP در مقابل SFP+

فرستنده‌های SFP و SFP+ از نظر اندازه و ظاهر تقریباً یکسان هستند. تفاوت اصلی این است که SFP+ یک نسخه به روز شده است که از سرعت بالاتر تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند. تفاوت در سرعت داده نیز باعث تفاوت در فاصله انتقال می شود

– SFP معمولاً فاصله انتقال طولانی تری دارد. مشخصات SFP+ بر اساس SFF-8431 است. از نظر سازگاری SFP در مقابل SFP+، پورت‌های SFP+ اغلب اپتیک‌های SFP را می‌پذیرند اما با سرعت کاهش‌ یافته ۱ گیگابیت بر ثانیه. اما توجه داشته باشید که نمی‌توانید فرستنده SFP+ را به پورت SFP وصل کنید زیرا SFP+ از سرعت کمتر از 1 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی نمی‌کند.

 مقایسه GBIC و SFP

قبل از SFP و SFP+، رایج ترین فرستنده گیرنده ها مبدل های رابط گیگابیتی یا GBIC بودند. SFP که گاهی اوقات mini-GBIC نامیده می شود، به دلیل اندازه کوچکتر جایگزین GBIC می شود.

 

پورت QSFP چیست؟

نوع دیگری از فرستنده گیرنده فشرده و قابل تعویض گرم است. از استانداردهای اترنت، کانال فیبر، InfiniBand و SONET/SDH با گزینه های مختلف نرخ داده پشتیبانی می کند.

ماژول های QSFP معمولا در چندین نوع مختلف موجود هستند: 4x1Gbps QSFP، 4x10Gbps QSFP+، 4x28Gbps QSFP28. QSFP+ و QSFP28 جدیدترین نسخه ها هستند که از برنامه های متعدد 40 گیگابیت بر ثانیه و 100 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کنند.

هر دو ماژول QSFP+ و QSFP28 دارای 4 کانال انتقال و 4 کانال گیرنده هستند. در حالی که QSFP+ از 4x10Gbps یا 1x40Gbps پشتیبانی می کند، QSFP28 می تواند بسته به فرستنده مورد استفاده، سرعت 4x25Gbps، 2x50Gbps یا 1x100Gbps را انجام دهد. مشخصات QSFP بر اساس SFF-8436 است.

 

مزایای استفاده از پورت های SFP چیست

یکی از مزایای قابل توجه استفاده از پورت های SFP انعطاف پذیری و مقیاس پذیری آنهاست. شما به راحتی می توانید ماژول ها را متناسب با نیازهای شبکه خود بدون تعویض کل سخت افزار اضافه یا حذف کنید.

پورت‌های SFP پشتیبانی جامع‌تری از رابط‌ها و پروتکل‌های مختلف شبکه ارائه می‌کنند و آنها را برای برنامه‌های با کارایی بالا مانند شبکه‌سازی مرکز داده ایده‌آل می‌سازد.

آنها همچنین فواصل انتقال طولانی تر را فعال می کنند، که در برنامه هایی که نیاز به انتقال داده در فواصل طولانی تر دارند، بسیار مهم است.

 

مقایسه پورت SFP وRJ45

پورت های SFP از چند جهت با پورت های RJ45 متفاوت هستند. پورت های RJ45 معمولاً در شبکه های خانگی و سوئیچ ها و روترهای رده پایین استفاده می شوند و فقط از کابل های مسی پشتیبانی می کنند.

از سوی دیگر، پورت های SFP از کابل های مسی و فیبر نوری پشتیبانی می کنند و پشتیبانی جامع تری از رابط ها و پروتکل های مختلف شبکه ارائه می دهند. پورت های SFP نیز قابل تعویض هستند، در حالی که پورت های RJ45 قابل تعویض نیستند.