قابلیت POE کاربرد آن

قابلیت POE  یا Power Over Ethernet  باعث می شود تا بتوان از طریق برق داده ها را از طریق کابل شبکه انتقال دهید. این قابلیت موجب می شود تا در جایی که دستگاههای برقی بدون مدار الکتریکی فعالیت داشته باشند.

یکی از مزیت های poe حذف هزینه های کابل کشی می باشد. قابلیت POE  داده ها را با سرعت 10/100/1000 مگابیت بر ثانیه و میزان پاور 15 وات ، 60 وات ، و یا 90 وات با استفاده از کابل های CAT 5e , CAT 6 و  CAT 6a اسال می کنند.

از کابل های cat 7 , cat8  برای فاصله ی صد متری استفاده می شود. قابلیت POE دارای استانداردهای IEE , 3BT , 3AT است. دستگاه هایی که دارای قابلیت POE باشند می توانند از دو قابلیت PDS , PSE و یا هر دو باشند.

دستگاهی که وظیفه ی انتقال برق را دارد PSE  و دستگاهی که تغذیه می شود PD می باشد. از PSE برای سوییچ ها و یا انژکتورهای غیر POE استفاده می شود.

PSE که وظیفه ی ارسال جریان برق را دارند مانند هاب ، سوییچ ها ، انژکتورها و  PDS انرژی زا هستند و از PSE دریافت می کنند مانند دوربین های ویپ و IP و یا دسترسی های بی سیم.

 

مزایای استفاده از POE

مقرون به صرفه بودن به لحاظ مصرف انرژی و هزینه

انعطاف پذیری بودن و عدم نیاز به پریز برق مانند دوربین ها و اکسس پوینت های وایرلسی

ایمنی بالا  و جلوگیری از نوسانات برق

قابلیت اطمینان و کاربردی حتی در زمان قطع برق با استفاده از منبع تغذیه و ک=مدیریت از راه دور

مقیاس پذیری بالا و سادگی

 POE چیست

قابلیت های POE نسل اول POE با استاندارد IEEE 802,3AF با توان 15.4 وات در کابل شبکه که در سال 203 تولید شد و امروزه در بسیاری از سوییچ ها و اکسس پوینت های وایرلسی و یا تلفن ویپ ، و دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد.

نسل دوم POE+ به نام POE Plus با استفاده از استاندارد ieee 802 , 3at است که دارای توان الکتریکی 30 وات است که دوبرابر نسل اول است و قابل استفاده در سنسورهای بیومتریک ، نمایشگر LCD  و دوربین مداربسته است.

نسل سوم UPOE دارای توان 660 وات و دوبرابر نسل دوم می باشد که قابلیت استفاده در ویدیو کنفرانس را دارد.

High-Power POE این قابلیتدر سال  توسعه یافت و توان  وات را ارائه می دهد.

 

رایج ترین تجهیزاتی که از POE استفاده می کنند:

تلفن ویپ ، دوربین IP مداربسته در ساختمان ها

اکسس پوینت ها در محوطه دانشگاهها و سازمان ها

 

کاربرد POE در سوییچ شبکه سیسکو

سیسکو در سال 2000 POE را توسعه داد و برای اولین بار در گوشی های IP سیسکو استفاده کرد. و از این قابلیت کم کم در سوییچ های شبکه  استفاده کرد. شاید بپرسید قابلیت POE  چگونه در تلفن های ویپ به کار گرفته شد؟

شبکه تلفن سوئیچ عمومی) – ارائه برق 48 ولت DC از طریق همان کابل های مسی مورد استفاده برای ارتباطات – PoE در ابتدا از جفت های استفاده نشده از چهار جفت سیم مسی پیچ خورده موجود در کابل معمولی رده 5 (Cat 5) استفاده کرد.

قابلیت PoE به سرعت گسترش پیدا کرد زیرا  انتقال برق و داده از طریق یک کابل نه تنها نیازهای کابل کشی را کاهش می دهد، بلکه ایمنی و نصب ساده را بهبود می بخشد، بنابراین در زمان صرفه جویی می کند و هزینه را کاهش می دهد. مقدار PoE دارای  استاندارد 802.3af است.

در سال 2011، سیسکو پیشگام 60W Cisco Universal Power Over Ethernet (UPOE) بود و از هر چهار مدل استفاده کرد و منجر به استاندارد IEEE 802.3bt شد که 4PPoE Type 3 را تعریف می کند. در سال 2018، استاندارد 802.3bt اصلاح شد تا حداکثر توان را از منبع تغذیه معروف به 4PPoE Type 4 به 90 وات افزایش دهد.

 

کاربردهای رایج POE

امروزه قابلیت POE بسیار گسترده شده و در دستگاه های زیادی در دنیا قابل استفاده می باشد از جمله : سیستم های هشدار دهنده ، دستگاه های روشنایی LED ، کیوسک ها ، مانتیورها، لپتاپ های با قابلیت USB-C و تهویه مطبوع و تلفن آی پی ، چاپگرها سوییچ ها و غیره

 

مزیت هایی که POE دارد:

انعطاف : بدون نیاز به پریز و کابل می توان دستگاههایی مانند مانیتور ، دوربین های امنیتی  و نقاط بی سیم را در هر مکان استفاده کنید. ایمنی بالا به منظور محافظت هوشمندانه از تجهیزات شبکه در برابر نوسانات و نصب نادرست آن. POE امکان مدیریت ار زاه دور دستگاه ها را فراهم می کند. و شبکه ساده و موثر را ارائه می دهد.

 

سوییچ POE چیست

سیسکو در تجهیزات خود از جمله سوییچ شبکه از قابلیت POE استفاده کرد . امروزه سوییچ های مختلفی با قابلیت POE به بازار عرضه شده اند که بر اساس تعداد پورت :4 – 12 -24 و 48 تقسیم شده اند .همچنین سوییچ ها دارای دو مدل مدیریتی و غیر مدیریتی هستند  برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید سوییچ سیسکو  می توانید با کارشناسان جوین تک در تک باشید.

 

 تفاوت سوییچ های POE  و غیر POE

مزیت هایی که سوییچ POE با غیر POE دارد می توان گفت در سوییچ های بدون POE امکان  تامین برق از طریق کابل اترنت وجود ندارد و باید از دیتا منتقل شود. ولی شما می توانید با استفاده از PSE میان سوییچ ها ویا PD استفاده نمایید. در این مدل سوییچ های غیر POE از یک کابل برای برق رسانی و یک کابل شبکه برای اتصال PD استفاده کرد.

خرید کابل POE

شاید بپرسید چه نوع کابلی برای سوییچ مناسب است ؟ معمولا برای سوییچ های POE از کابل های اترنت استفاده می شود که نوع کابل با توجه به سرعت انتقال انتخاب می شود. مثلا پورت اترنت 10/100 مگابیت بر ثانیه باید از کابل CAT3 استفاده شود و در پورت 1000 مگابیت بر ثانیه باید از کابل CATE 6 , CATE5 استفاده شود. و یا اگر می خواهید با سرعت انتقال 2.5 و  پنج یا 10 گیگابیت بر ثانیه باشد بهتر است از کابل CAT6A استفاده کنید.

همچنین می توانید از کابل های با کیفیت بالاتر اترنت که از مس بدون اکسیژن ساخته شده اند استفاده کنید.

 

چرا سوییچ POE بخریم

انعطاف پذیری بالا و استفاده از فناوری بی سیم

مقرون به صرفه بودن ، بدون نیاز به کابل کشی اضافی

سادگی و استقرار آسان و قابلیت مدیریت از راه دور

 

قدرت و فاصله POE  در سوییچ چقدر است

از قابلیت POE می توان تا فاصله ی 100 متری استفاده کرد و سوییچ می تواند با استفاده از  توسعه دهنده  اترنت POE تا 4000 فوت افزایش پیدا کند. توسعه دهنده اترنت معموا برای سازمان های بزرگ ، دانشگاهها ، خرده فروشی های بزرگ قابل استفاده می باشد.

 

استفاده از سوییچ POE

سوییچ POE یک نوع سوییچ شبکه است که در آن امکان انتقال برق از طریق پورت اترنت است. سوییچ های POE  دارای کابردهای زیادی هستند . شوییچ ها دارای دو مدل اکتیو و پسیو هستند. اگر می خواهید سوییچ POE خود را به دستگاه غیر POE متصل کنید باید از سوییچ های اکتیو استفاده کنید. سوئیچ های PoE
سوئیچ PoE یک سوئیچ شبکه است که می تواند برق را از طریق اترنت از هر رابط فراهم کند و در عین حال قادر به ارسال فریم ها باشد. هر دو سوئیچ PoE مدیریت شده و مدیریت نشده در دسترس هستند. یک سوئیچ PoE برای گسترش و افزایش بیشتر پورت ها به یک Uplink به یک شبکه موجود نیاز دارد.

تفاوت سوییچ POE اکتیو و پسیو

سوییچ های دارای قابلیت POE اکتیو هستند ایمنی بالایی دارند . دستگاههایی که POE دارند به صورت خودکار سازگگار ی و یا ناسازگاری تجهیزات متصل به پورت را تشخیص می دهند. در تجهیزات غیر POE مانند کامپیوتر  را به پورت POE وصل کنید  سوییچ به راحتی با آن تعامل میکند.

رایج ترین انواع برنامه های PoE عبارتند از:
تلفن های VOIP
دوربین های IP
نقاط دسترسی بی سیم
با این حال، PoE می تواند دستگاه های دیگر را نیز تامین کند، از جمله:
نورپردازی PoE
دستگاه های خودپرداز
اینترکام های IP
کارت خوان های امنیتی
ساعت های IP

 قابلیت POE چگونه به کاهش هزینه ها کمک می کند:

POE باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود و با استفاده از این قابلیت دیگر نیازی به کابل کشی سنتی و هزینه های به ان نیست. امروزه دستگاهها با قابلیت POE کارامدتر شده اند و در هزینه ها صرفه جویی می شود. همچنین POE این امکان را فراهم می کند تا از راه دور بتوانید دستگاه مورد نظر خود را مدیریت کنید.

 

چرا نصب PoE ایمن تر است

ولتاژهای PoE نوع 3 معمولا کمتر از 60 ولت و نوع 4 کمتر از 90 ولت است. روکش فلزی ندارد منجر به خطرات کمتر و استفاده مستقیم از یک کابل اترنت و  نیازی به برقکاری ندارد.

 

قدرت POE  در شبکه

حداکثر بازده در هر پورت 130 وات تقسیم بر هشت پورت خواهد بود که 16.25 وات در هر پورت است که به نزدیکترین استاندارد (در این مورد، استاندارد 802.3af) گرد می شود. از آنجایی که PD های 802.3af فقط 15.4 وات برق می گیرند، توان باقیمانده بدون استفاده باقی می ماند، بنابراین PD ها بیش از حد قدرتمند نیستند.

حتی اگر دستگاه دارای هشت پورت باشد، مدیران شبکه نباید این اشتباه را مرتکب شوند که تصور کنند سوئیچ را می توان با ظرفیت کل با دستگاه های 802.3at پر کرد. برای محاسبه تعداد دستگاه های 802.3at که یک واحد پشتیبانی می کند، کافی است کل بودجه PoE را بر حداکثر خروجی PoE تقسیم کنید.

تجهیزات PoE صنعتی

PoE صنعتی دارای استانداردهای سختگیرانه ای برای اطمینان از عملکرد در شرایط شدید صنعتی هستند.

تجهیزات PoE باید ظرفیت محافظت در برابر جداسازی الکتریکی را داشته باشند، به ویژه در محیط های الکتریکی مانند های برق. تجهیزات PoE که اغلب به عنوان “سخت شده” توصیف می شوند،

از دمای عملیاتی شدید و اقدامات حفاظتی اختیاری اضافی، از جمله ویژگی های ضد گرد و غبار و ضد آب پشتیبانی می کنند.

 

چه زمانی نباید از PoE استفاده کنید؟

PoE برای ارسال داده های شبکه در فواصل طولانی یا دماهای شدید توصیه نمی شود.